Med Exides batteriladdare behöver du inte fundera på om sportbilen startar till första vårturen eller om ditt motorcykelbatteri är laddat. Du har själv full kontroll och slipper tråkiga överraskningar. Exide använder den modernaste tekniken för att göra en batteriladdare som motsvarar den höga nivå som du är van vid från Exide. Vi är en av världens ledande batteriproducenter och då duger inget annat än det bästa. Därför har vi utvecklat en serie laddare för 12 v batterier.
Laddare för laddning av Litiumjonbatterier Egenskaper och funktioner ›› Maximal säkerhet ›› Perfekt för underhållsladdning när fordonet står i förvaring ›› Automatisk verifiering för återhämtningsladdning ›› Perfekt laddning för ditt Li-Ion batteri ›› Dynamisk laddström för effektiv och säker återladdning ›› Säkerställer maximal livslängd för ditt Li-Ion batteri ›› Litiumjonbatterier bör ej laddas vid minusgrader… Läs mer
Passar alla batterier Exide 12/5.5-laddare (12 V, 5.5 A) passar bra för basbehov. Den är modern och passar alla batterier upp till 85 Ah. Du kan även använda laddaren för att underhållsladda de esta fordons- och fritidsbatterier. Extrakabel följer med. ▼ Tekniska specifikationer EXIDE 12/5.5 Spänning in: 220-240 VAC +/-10 % Ström in: Max 1 A… Läs mer
Modern och kostnadseffektiv Exide 12/7-laddare (12 V, 7 A) är en modern laddare med hög effekt. Den passar om du har höga krav på snabb och kraftfull laddning och vill ha en kostnadseffektiv laddare för alla batterier upp till 150 Ah. Du kan även använda den för konstant strömförsörjning eller underhållsladdning. Extrakabel följer med. … Läs mer
Snabb och kraftfull Exide 12/15-laddare (12 V, 15 A) passar allt från bil- och fritidsbatterier till batterier för lastfordon och bussar. Den är perfekt om du har höga krav på snabb och kraftfull laddning och vill ha en kostnadseffektiv laddare för alla batterier upp till 300 Ah. Du kan även använda den till konstant strömförsörjning… Läs mer
Kraftfull verkstadsladdara 70A – 12 – och 24V – specialutvecklade och temperaturstyrda laddningskurvor för AGM/GEL- och standardbatterier – diagnostic Power supply Läs mer Användarmanual
Temperaturen varierar beroende på var i landet man bor. På kartan till höger kan du klicka på en stad för att se vad den optimala laddspänningen är i det aktuella området.
Laddarna från Exide är anpassade efter temperaturen där du bor, eftersom de har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning åt just ditt batteri.
Temp: LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI V LADDSPÄNNING
GELBATTERI V
Visste du att temperaturen i batteriet och omgivningen spelar roll för batteriets laddningsförmåga?
Merparten av alla blybatterier och laddare konstrueras enligt standarder där temperaturen är ca +25°C. Det innebär att om man laddar batteriet vid +25°C så är en optimal laddspänning för ett vanligt standardbatteri ca 14,8 volt, och för ett AGM- eller gelbatteri ca 14,4 volt.
När temperaturen sjunker ökar motståndet inne i batteriet. För att en ordentlig laddning ska uppnås måste därför spänningen ökas. Motsatt effekt får man om temperaturen är högre än ca +25°C. Då måste laddspänningen sänkas, så att batteriet inte får en överladdning som orsakar slitage i batteriet och högre vattenförbrukning.
Vi rekommenderar ändå inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 15,5 volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet. Batteriladdarna från Exide har automatisk temperaturkompensering som ger optimal laddning vid alla temperaturer och för alla batteritekniker.
Om du drar temperaturen i figuren till vänster upp och ned ser du vilken laddspänning (volt) som är optimal för ett blybatteri med de olika batteriteknikerna.
LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI15.55 V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI15.15 V LADDSPÄNNING
GELBATTERI15.15 V
Ett helt nytt fulladdat blybatteri har 100 procent av sin kapacitet (Ah) vid ca +25°C. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca 55 procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet.
Detta beror på att det inre motståndet i batteriet ökar ju kallare det är.
Förutom att batterikapaciteten sjunker, har fordonet en kall motor med trögflytande olja. Samtidigt sätter man på värmen och annan utrustning som drar mycket ström. Då är det viktigt att batteriet är i gott skick och att man har en bra laddare med temperaturkompensering tillgänglig.
Med Exides Carbon boost-teknik får man ett batteri med upp till 50 procent bättre laddningsmottaglighet.
Om du drar temperaturen upp och ned ser du vilken kapacitet ett blybatteri har vid olika temperaturer.
Urladdningsförlopp i batterier under lagring (ej inkopplade batterier): Genom att mäta vilospänningen (V) på batteriet kan man bestämma graden av självurladdning. Självurladdning är en process som succesivt sänker batteriets laddningstillstånd. Den procentuella minskningen är konstant över tid och oberoende av hur stort batteriet är (Ah), men den påverkas däremot i hög grad av temperaturen.
Urladdning vid belastning/förbrukning inkopplad: Med en belastning/förbrukning kopplad på batteriet blir urladdningstiden beroende av batteriets storlek (Ah). I exemplet på nästa sida baseras beräkningen av självurladdning och belastning/förbrukning på ett vanligt 70Ah bilbatteri.
Några praktiska exempel för bil och batterispänning:
Vilospänning (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fulladdat
Inga startproblem
Startproblem i kyla
Startproblem i värme
Tomt batteri
Batteriurladdning. Här kan du se hur ett 12 V blybatteri påverkas av
självurladdning, temperatur
och strömförbrukning och när du bör ladda batteriet för bästa möjliga livslängd
Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 12,75 V. En vilospänning på ca 12,5 V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 12,4 V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar laddningen.
Det är därför viktigt att batteriets vilospänning hålls på en hög nivå, också när batteriet inte används. Detta gäller t ex för fritidsbåtar, motorcyklar och andra typer av fordon där säsongen är tidsbegränsad. Om man dessutom belastar batteriet med en förbrukning (larm, glödlampa, eller annat), kommer batteriet att urladdas fortare och riskera att bli tomt för ström.
Ett batteri som inte används bör helst förvaras svalt och torrt.