MC batteri används förstås i motorcyklar men de används också i snöskotrar, trädgårdstraktorer, gräsklippare, fyrhjulingar och mopeder. Vilket batteri som du väljer beror på vilka behov du har och hur din körstil ser ut. Den kan präglas av allt mellan stora europavägar och skogsvägar. Din återförsäljare hjälper dig att välja rätt!
Nu levereras Exide MC batteri färdigfyllda eller med sexpack – en doseringsflaska som ger exakt rätt syramängd. Det gör att batterierna blir ännu enklare och säkrare att fylla. Du slipper dessutom all separat syrahantering.
Exide får passionen att växa; nu lanserar företaget det nya Li-Ion Motorcykel- & sportbatteriet för dem som söker den ultimata körupplevelsen! Den ultralätta designen minskar motorcykelns vikt, vilket förbättrar både acceleration och prestanda. Batteriet har en mycket låg självurladdning och det är perfekt om man vill kunna starta motorn efter ett långt köruppehåll. Exide… Läs mer
Exide AGM READY & GEL är ventilreglerade batterier som finns såväl i AGM som Gelutförande. Batterierna levereras med rätt mängd elektrolyt (syra) direkt från fabrik. De behöver aldrig efterfyllas med vatten och är därför lämpliga bland annat för fordon där batteriet sitter svåråtkomligt. Finns enbart som 12 V. Kom också ihåg att läsa säkerhetsanvisningarna som… Läs mer
Exide AGM MC batteri är ett helt slutet batteri (AGM-teknologi) färdigt att användas. Batteriet är ypperligt för svåråtkomliga batteriplaceringar och är mer tåliga än standardbatterierna. Exide AGM tål tuffa tag och är väl lämpat för exempelvis skogskörning och snöskoter. Batteriet behöver aldrig efterfyllas. Finns enbart som 12 V. Efter syrapåfyllning – låt batteriet vila cirka 30 minuter… Läs mer
Exide Conventional är ett standardbatteri som passar för städad landsvägskörning. Batteriet används för landsvägskörning. Finns i två storlekar – 6 V och 12 V.
Temperaturen varierar beroende på var i landet man bor. På kartan till höger kan du klicka på en stad för att se vad den optimala laddspänningen är i det aktuella området.
Laddarna från Exide är anpassade efter temperaturen där du bor, eftersom de har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning åt just ditt batteri.
Temp: LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI V LADDSPÄNNING
GELBATTERI V
Visste du att temperaturen i batteriet och omgivningen spelar roll för batteriets laddningsförmåga?
Merparten av alla blybatterier och laddare konstrueras enligt standarder där temperaturen är ca +25°C. Det innebär att om man laddar batteriet vid +25°C så är en optimal laddspänning för ett vanligt standardbatteri ca 14,8 volt, och för ett AGM- eller gelbatteri ca 14,4 volt.
När temperaturen sjunker ökar motståndet inne i batteriet. För att en ordentlig laddning ska uppnås måste därför spänningen ökas. Motsatt effekt får man om temperaturen är högre än ca +25°C. Då måste laddspänningen sänkas, så att batteriet inte får en överladdning som orsakar slitage i batteriet och högre vattenförbrukning.
Vi rekommenderar ändå inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 15,5 volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet. Batteriladdarna från Exide har automatisk temperaturkompensering som ger optimal laddning vid alla temperaturer och för alla batteritekniker.
Om du drar temperaturen i figuren till vänster upp och ned ser du vilken laddspänning (volt) som är optimal för ett blybatteri med de olika batteriteknikerna.
LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI15.55 V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI15.15 V LADDSPÄNNING
GELBATTERI15.15 V
Ett helt nytt fulladdat blybatteri har 100 procent av sin kapacitet (Ah) vid ca +25°C. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca 55 procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet.
Detta beror på att det inre motståndet i batteriet ökar ju kallare det är.
Förutom att batterikapaciteten sjunker, har fordonet en kall motor med trögflytande olja. Samtidigt sätter man på värmen och annan utrustning som drar mycket ström. Då är det viktigt att batteriet är i gott skick och att man har en bra laddare med temperaturkompensering tillgänglig.
Med Exides Carbon boost-teknik får man ett batteri med upp till 50 procent bättre laddningsmottaglighet.
Om du drar temperaturen upp och ned ser du vilken kapacitet ett blybatteri har vid olika temperaturer.
Urladdningsförlopp i batterier under lagring (ej inkopplade batterier): Genom att mäta vilospänningen (V) på batteriet kan man bestämma graden av självurladdning. Självurladdning är en process som succesivt sänker batteriets laddningstillstånd. Den procentuella minskningen är konstant över tid och oberoende av hur stort batteriet är (Ah), men den påverkas däremot i hög grad av temperaturen.
Urladdning vid belastning/förbrukning inkopplad: Med en belastning/förbrukning kopplad på batteriet blir urladdningstiden beroende av batteriets storlek (Ah). I exemplet på nästa sida baseras beräkningen av självurladdning och belastning/förbrukning på ett vanligt 70Ah bilbatteri.
Några praktiska exempel för bil och batterispänning:
Vilospänning (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fulladdat
Inga startproblem
Startproblem i kyla
Startproblem i värme
Tomt batteri
Batteriurladdning. Här kan du se hur ett 12 V blybatteri påverkas av
självurladdning, temperatur
och strömförbrukning och när du bör ladda batteriet för bästa möjliga livslängd
Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 12,75 V. En vilospänning på ca 12,5 V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 12,4 V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar laddningen.
Det är därför viktigt att batteriets vilospänning hålls på en hög nivå, också när batteriet inte används. Detta gäller t ex för fritidsbåtar, motorcyklar och andra typer av fordon där säsongen är tidsbegränsad. Om man dessutom belastar batteriet med en förbrukning (larm, glödlampa, eller annat), kommer batteriet att urladdas fortare och riskera att bli tomt för ström.
Ett batteri som inte används bör helst förvaras svalt och torrt.